PH 3½-2½ Bord

  • 7.995,00 DKK
  • Prisen er inkl. moms
Brand: Louis Poulsen
Tilgængelighed: På lager
+ -
 

Design: Poul Henningsen.

Koncept: Armaturet er 100 % blændfrit og designet ud fra princippet oom et reflekterende treskærmssystem, som sender hovedparten af lyset nedad. Den øverste skærms hvidmalede underside frembringer et blødt nedadrettet lys. De to underste mundblæste opaliserede glasskærme sikrer en stor blændfri lysflade, og udnytter dermed lyskildes optimalt for at skabe et komfortabelt funktionelt lys. De opale glasskærme er blanke på ydersiden og matterede på indersiden.

Materiale: Overskærm: Optrukket aluminium malet i rød, hvid, gul eller grøn med hvid omrulning. Indersiden af overskærm er hvid. Mellem- og underskærm er mundblæst glas. Skærmholder: Silkemat brun, messing.

Stander: Silkemat brun, messing.

Dimension: Diameter 330mm

Lyskilde: Maks. 60W E14

Ledningslængde: 2,5m

Energiklasse: A+ - E

PH 3½-2½ Bord er designet i 1928 og en af de mange udviklingsprojekter som Poul Henningsen lavede i forbindelse med udviklingen af sit verdensberømte tre-skærms system.
Den er baseret på PH’s originale tegninger og forsynet med den første type af skærmholdere med skrueindstillinger.

Metaloverskærmen er forsynet med en omrullet kant, et dekorativt og stabiliserende element der bl.a. får skærmen til at synes tykkere end selve materialet.
De to underste skærme er udført i mundblæst opalt glas. Denne kombination fandt PH var en mere effektiv udnyttelse af lyskilden og lyset blev mere nedadrettet på grund af reflektionen fra topskærmens hvide underskærm.

Stellet er brun malet messing og fremstår meget vellignende som datids brunerede overflader, en proces som man ikke længere af miljøhensyn fremstiller.

energi PH 3.5 2.5 Table DK copy

Poul Henningsen
(1894-1967)

Poul Henningsen

Poul Henningsen blev født i København af den berømte, danske forfatterinde Agnes Henningsen. Han færdiggjorde aldrig sin uddannelse som arkitekt, men studerede ved Københavns tekniske skole på Frederiksberg i perioden 1911-1914, og derefter tre år ved det Tekniske Universitet i København.
Han startede med at praktisere inden for traditionel funktionalistisk arkitektur, men gennem årene ændrede hans professionelle interesser sig til hovedsagligt at fokusere på belysning, hvilket også er det, der gjorde ham mest berømt. Udover at være designer, begyndte han også at skrive og blev journalist og forfatter.

En kort periode i begyndelsen af 2. verdenskrig var han arkitekt i Tivoli i København. Men som så mange andre kreative mennesker måtte han flygte fra Danmark under den tyske besættelse. Han blev snart en vital del af den danske koloni af arkitekter i Sverige.

Den mest betydningsfulde belysningsdesigner for Louis Poulsen, og hans ideer ligger til grund for firmaets belysningsfilofi.
En kulturpersonlighed der foruden lys bredte sig ud over revy, satire og samfundskritik.

Samarbejdet med Louis Poulsen startede i 1925 og fortsatte frem til hans død.